In de media





Twentse Courant Tubantia / Kunstprijs stad Delden

Kunstenaars exposeren over de Apocalyps in Deldense Blasiuskerk - De mythische sfeer van het Aamsveen (door Theo Krabbe)

Josje Eeftinck bij het winnende doek Apocalyps-Aamsveen
De Enschedese kunstenares Josje Eeftinck Schattenkerk bij het winnende doek 'Apocalyps-Aamsveen' - foto Reinier van Willigen

DELDEN - Letterlijk betekent het 'onthulling, ontsluiering, openbaring'. Maar wie het tegenwoordig heeft over een 'apocalyps', denkt al gauw aan dood, verderf, ondergang en een onvoorstelbare wreedheid. Niet voor niets gaf regisseur Francis Ford Coppala zijn film over de waanzin van de Vietnamoorlog de titel mee 'Apocalyps now'. De Apocalyps, het bijbelse boek over de Openbaring van Johannes, heeft generaties schrijvers, kunstenaars en filmers geïnspireerd om het raadsel van het beestachtige lijden in de geschiedenis te doorgronden.

De Stichting Kunstmanifestatie Delden nodigde kunstenaars uit hun werk over het thema 'Apocalyps' in te sturen voor een expositie in het Twentse stadje. Het werk van vier van hen is er vandaag in het voorportaal van de Oude Blasiuskerk te zien.

Burgeroorlogen tussen Serviërs en Albanezen, tussen Hutu's en Tutsi's, Turken en Koerden, milieurampen, het redeloos geweld, dat ermee gepaard gaat neemt soms apocalyptische trekken aan. Opvallend genoeg hebben de in Delden exposerende kunstenaars die voor de hand liggende situaties niet uitgebeeld. Ze zijn abstracter gebleven, symbolischer ook, zoals het bijbelboek ook bol staat van symboliek.

Een apocalyptische ramp is me te ver weg, moet Josje Eeftinck Schattenkerk gedacht hebben. Voor haar inzending ontving de Enschedese kunstenares gisteren bij de opening van de expositie de Stadsprijs van de gemeente Delden. Ze zocht het dichter bij huis: het Aamsveen bij Enschede waarvan ze de lugubere mythische sfeer afbeelde in acryl op doek.

De burgemeester van Delden overhandigt Jos Eeftinck de Stadsprijs
De burgemeester van Delden overhandigt Josje Eeftinck Schattenkerk de Stadsprijs

Zelf zegt ze daarover: 'Het straalt een dreiging uit. Mensen op weg naar iets. Hun ondergang misschien? Ze wandelen links het beeld uit. De onbewuste kant. Ik heb de mensen alleen met een lijn aangegeven. Doorzichtig. Niet dominant aanwezig. Tijdelijkheid. De mens op visite in een wildpark. De gast bij de dieren. Een mens heeft een kop van een totempaal. Een doorwerkt beeld van een roofvogel. Prominent aanwezig. Een donkere hond, wolf, loopt achter de vogel, alsof hij zich hierachter verschuilt.'. Bij nader toezien bevat het doek veel weggeschilderd materiaal. 'Wat wordt hier verborgen?', vraagt de Enschedese zich ook af tijdens een wandeling over het voormalige oude smokkelpad tussen de moerassen.

De Griekse schilder Lefteris Olympios uit Amsterdam hield zich vrij strikt aan het oorspronkelijke bijbelboek. Zijn twee doeken in olieverf tonen de Dag van het Laatste Oordeel en het moment dat Johannes de opdracht van God krijgt om alles wat hij ziet in een boek op te schrijven en te sturen naar de zeven kerken: Ephesos, Smyrna, Pergamos, Thiatira, Sardis, Philadelphia en Loadikia.

Eigentijdser zijn de werken van Sabine Liedtke uit Groningen en Peter Linnartz uit Den Bosch. In een ets, tekeningen en schilderijen roept Liedke een wereld op van geboorte uit het onheil. De tekeningen van Linnartz, waarin met aquarelverf is gewerkt, verbeelden landschappen, waaruit werelden van strijd en verderf spreken.

De expositie in het voorportaal van de Oude Blasiuskerk in Delden is tot 28 augustus te bezichtigen. Openingstijden maandag t/m vrijdag van 10.30-12.30